Teaching Sabbatical – UC Berkeley 2022

Erfarenheter från en utlandstermin

Att etablera sig

Mycket av Jennys och mina förberedelser inför denna utlandstermin har handlat om att få klarhet i hur skolgången för våra barn ska se ut. Siktet har hela tiden varit inställt på att barnen ska gå i public school när vi är här i Kalifornien. Vid de informationsmöten som STINT anordnat ett halvår eller så inför utlandsterminen har vi nya stipendiater fått träffa kollegor från olika lärosäten i Sverige som haft teaching sabbatical tidigare terminer. Under dessa möten har jag hela tiden tänkt att den lätta biten är kontakten med värduniversitetet och planeringen av vad jag ska göra där när jag väl är på plats. Mest angeläget har jag därför funnit informationen som rör diverse praktikaliteter som t.ex. boende och skolgång för medföljande barn. Ett återkommande tips från de mer seniora kollegorna var att först hitta lämpliga skolor och sedan skaffa boende.

Min utlandstermin var egentligen planerad till hösten 2021 men till följd av covid sköts den fram ett läsår. Det innebar att vi som familj kunde få möjligheten att göra en förberedande resa till Berkeley i slutet på februari i år. Även om vi givetvis hade försökt skaffa oss mycket information hemma i Sverige var denna resa närmast nödvändig. Det var mycket bra att vi alla fyra kunde få en chans att se omgivningarna och i vissa fall (covidrestriktioner gav en hel del begränsningar) också besöka några skolor. Det stod ganska omgående klart att centrala Berkeley inte var vårt förstahandsval för boende eller skolgång, och vi ägnade ganska mycket tid åt att köra runt och besöka stadsdelar i utkanten av Berkeley och kringliggande mindre städer. Vi fastnade tämligen omgående för staden Lafayette. Det är en minst sagt välmående stad ca 15 kilometer öster om Berkeley. Det är lite varmare här än inne i Berkeley och den kuperat belägna staden har ca 25 000 invånare. Det är ganska idylliskt, och kanske skulle den som googlar ”Lafayette” och tittar under fliken ”Is Lafayette California whealty?” kanske t.o.m. säga tråkig. Där står det nämligen följande: ”Lafayette is home to the wealthy set. The median age is 45, and the singles scene is non-existent. Nevertheless, Lafayette attracts a variety of people for a variety of reasons. Most people come for the quiet, private atmosphere.” Möjligen tror jag dock – vad man nu kan veta efter att endast ha bott två veckor på en ort – att beskrivningen under fliken ”Is Lafayette CA a good place to live?” gör staden mer rättvisa. Där står det: ”Lafayette is a beautiful suburb of San Francisco. It is one of the safest places to live and is great for children with excellent public schools. The downfalls of the area are very high real estate prices and there is not much to do after 8pm.”

Under vårt förbesök i februari gjorde vi flera promenader i Lafayette och vi såg också skolorna och fick också god kontakt med en av de ansvariga på skolkontoret (en kontakt som kanske underlättades av att hennes släktingar en gång i tiden utvandrade från Uppsala och Bräkne-Hoby). Här blev Isak och Ella under sommaren antagna till Stanley Middle School. Det återstår att se – utöver diagnostiska test i matematik häromveckan, så har andra skolveckan precis börjat – men det verkar onekligen vara hög nivå på undervisningen och ett gediget schema, både på plats i skolan och därefter hemma med diverse läxor. Det ska förhoppningsvis bli en spännande och rik upplevelse för Isak och Ella men även för oss föräldrar.

I ett senare inlägg återkommer jag antagligen till detta med barnens skolgång. Att en blogg om en utlandstermin som lärare vid UC Berkeley börjar med frågor om boende och skolor är kanske lite udda, men det har liksom upptagit vår tid rätt mycket den senaste tiden. Men en hel del undervisningsförberedelser har det också blivit. Om den saken – och vad jag egentligen förväntas göra under terminen – återkommer jag till inom kort.

Allt gott!

Alexander

augusti 18, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade