Teaching Sabbatical – UC Berkeley 2022

Erfarenheter från en utlandstermin

Bara sport, bara sport, bara massor utav sport…

I några tidigare inlägg har jag berört sportens starka ställning vid amerikanska universitet och högskolor. Nu har jag undersökt detta lite närmare vad gäller just UC Berkeley och kan komplettera de uppgifter jag tidigare lämnat.

Vid Berkeleyuniversitetet finns trettio lag i diverse olika sporter och det finns ungefär lika många lag för kvinnor som för män. Totalt är fler än 850 studenter aktiva i dessa olika lag.

Atleterna håller mycket hög klass och steget från collegeidrott till professionell idrott är inte långt. När vi i lördags kväll såg Cal spela mot Washington Huskies i amerikansk fotboll uppmärksammades detta genom att en rad olika tidigare idrottare vid UC Berkeley hyllades och fick ta plats i universitetets Hall of Fame. En av dessa var fotbollsspelare Marshawn Lynch som efter sin tid i Cal bl.a. gick vidare till Seattle Seahawks och spelade tolv säsonger i NFL och bl.a. vann Super Bowl 2014.

Men framgångarna inskränker sig inte bara till amerikansk fotboll, även om det jämte basket är den mest populära sporten hos åskådarna. Sammantaget för alla lag vid UC Berkeley som helhet så har Cal haft stora framgångar och genom åren vunnit 98 USA-mästerskap i 15 olika lagsporter. Till detta kommer 324 individuella mästerskapstitlar. Men även internationellt har studenter vid eller alumner från UCB stått sig väl i konkurrensen. Tillsammans har atleter härifrån kämpat sig till 223 olympiska medaljer, varav 121 guldmedaljer. I de olympiska sammanhangen lyfts ofta simning fram.

Särskilt framgångsrika torde idrottare med sina rötter här varit vid OS i London 2012. I marknadsföringen proklamerar universitetet med rätta stolt ut följande: ”If UC Berkeley were its own country in the 2012 Olympics, it would be sixth in the world for the number of gold medals earned, tied with France and Germany.”

Det är rimligt att anta att collegesporten är viktig både ur marknadsföringssynpunkt och ur ett ekonomiskt perspektiv. Gissningsvis bidrar goda möjligheter till närmast professionellt idrottande att studenter väljer sig att söka till UC Berkeley. Att ha framgångsrika lag i olika sporter bidrar säkerligen också till studentlivet rent allmänt, och det kan nog också locka studenter. Ekonomiskt måste det också vara en god affär – här är det dyra biljettpriser och rejält med ”tröjor och dekaler” (för att få göra en finkulturell referens) som vi fans villigt betalar för. Gissningsvis hålls dock de ekonomiska transaktionerna som rör California Athletics (som ”universitetssportklubben” heter formellt sett) isär från universitetets övriga ekonomi. Av räkenskaperna framgår att den totala omsättningen 2021 uppgick till drygt 94 miljoner dollar och att vinsten var ca 3,5 miljoner dollar. Även om 2021 var ett pandemiår talar vi alltså om ca en miljard räknat i kronor!

Men alla av oss platsar kanske inte i olika elitlag. För några av oss kanske en träningsanläggning av Gerdahallens snitt är en tillräcklig utmaning. För oss som tänker så finns Cal Recreational Sports. Härigenom erbjuds bl.a. badminton, basket, bordtennis, friidrott, gruppträning, löpning, simning, styrketräning, volleyboll. För studenter ingår medlemsavgiften i terminsavgiften (”tuituon and fees”) och för universitetsanställda kostar det 670 dollar per år.

För dig som när du läst denna text – och för den delen även tidigare blogginlägg – och känt dig förvirrad över att jag ibland skriver ”UCB”, ”Cal”, ”UC Berkeley”, ”Berkeley”, ”University of California, Berkeley” eller ”Berkeleyuniversitetet” så vill jag berätta att jag i regel använder dessa benämningar synonymt. Det kan vara förvirrande. Men snart ska det bli ordning och reda. Universitetets rektor har nämligen beslutat om att inrätta en s.k. task force under marknadsföringsavdelningen med syfte att ”developing a naming framework for identifying the campus moving forward”. Bakgrunden förklaras som följer: ”While those of us within the campus community have learned to use these various names [se mina exempel ovan] interchangeably depending on the context, our identity is less clear to those outside our community. We recently found that 65% of respondents to a national poll did not know that UC Berkeley and Cal are the same university.”

Jag är rätt övertygad om att likheterna mellan UCB och mitt hemuniversitet är stora, och även här tror jag att det kan finnas fog för att tala om igenkännandets glädje! 😉

Men åter till sporten, men nu på ett annat sätt. Stanley Middle School – den skola där Isak och Ella går – har saknat tränare till soccer. Jenny och jag har här sett vår möjlighet att ta ett steg vidare i tränarkarriären och ställer därmed upp som tränare de kommande veckorna. Efter try-outs häromveckan kör den ordinarie träningen igång i eftermiddag. Det ska bli kul!

Soliga hälsningar,

Alexander

P.S. Bears förlorade lördagskvällens match med 21−28. På lördag ska Bears möta Oregon Ducks. Det blir nog dessvärre också tufft.

oktober 25, 2022

Okategoriserade